امریکا در مورد کمک هایش به پاکستان باید تجدید نظر کند
عبدالقدير ميرزايي عبدالقدير ميرزايي

به قول یک سناتور عالی رتبه امریکائی، ایالات متحده امریکا باید برنامه چندین ملیون دالری خود برای آموزش و تجهیز نیروهای پاکستانی را تا زمانی عملی نکند که پاکستان جلو تروریستان را از داخل شدن به افغانستان بگیرد. 

 

به قول نشریه اسوشیتت پرس، آقای کارل لیفن رئیس کمیته سنای امریکا در امور نیروهای مسلح بعد از بازگشت از سفر اخیر سه روزه  از منطقه به خبرنگاران گفت که مقامات امریکائی شک دارند که یک تعداد حلقات در دولت پاکستان به ویژه اردوی آن کشور شاید نخواهند مانع عبور جنگجویان طالب و ریزش اسلحه به داخل افغانستان شوند. در بعضی موارد این حلقات و اردوی پاکستان شاید هم  از تروریستان حمایت کنند.

 

آقای لیفن از جمله سناتوران حزب دیموکرات است که کمک های مالی بیش از 10 ملیارد دالر را که امریکا  بعد از سال 2001 به پاکستان بخاطر مبارزه با تروریزم پرداخته است، مورد سوال قرار میدهد. دریک گزارش که ماه گذشته از سوی دولت امریکا به نشر رسید، گفته شد باوجود کمک های امریکا، تروریستان هنوز آزادانه در سرحدات افغانستان فعالیت میکنند. آقای لیفین خواستار منع پرداخت هفتاد میلیون دالر برای آموزش و تجهیز نیروی سرحدی پاکستان گردید.

 

یک سناتور مطرح دیگر امریکا، آقای بن نیلسن به خبرگزاری اسوشیتت پرس گفت که اگر پاکستان همچنان از خود جدیت نشان ندهد، امریکا باید پناه گاه های تروریستان در پاکستان را مورد حمله نظامی قرار دهد.

 

سناتور نیلسن بعد از سفر پنج روزه اش برای ارزیابی وضعیت در پاکستان و افغانستان این اظهارات را بیان داشته است. این درحالیست که بارک اوباما کاندیدای ریاست جمهوری آینده امریکا نیز در ماه اگست گذشته پیشنهاد کرد که ایالات متحده امریکا باید حتی با  وجود مخالفت دولت پاکستان بر پناه گاه های تروریستان در خاک آن کشور حمله کند. 

 

سناتور لیفین پیشنهاد کرد که اگر پاکستان جلو تهدید تروریزم از خاک خود را نگیرد و تهدیدها یرا ریشه کن نکند که باعث رنج مردم افغانستان شده است، پالیسی امریکا بشمول کمک مالی به پاکستان باید تغیر یابد.

 

آقای لیفین گفت که گروه های تروریستی که در پاکستان پایگاه دارند خطر بزرگی را متوجه افغانستان ساخته اند و از حکومت امریکا خواست تا فرمانده هان خود را اجازه دهد تا تهدید های راکه از پاکستان سرچشمه میگیرند، از ریشه بردارند.  سناتور لیفین و سناتور باب کیسی که از یک سفر سه روزه از افغانستان و پاکستان بازگشته اند خواستار حمله بر پناه گاه های تروریستان در پاکستان شده اند.

 

آنها میگویند، " ما چرا منتظر باشیم که تروریستان از آنسوی سرحد عبور کنند و بر عساکر ما حمله کنند، ما باید ریشه این تروریستان را از بین ببریم."

 

آنها میگویند اگر پاکستان خود برای جلوگیری از این حملات کاری نکند، پس این حق ماست که این تهدید ها را از ریشه بخشکانیم.  سناتور لیفین می افزاید که سوال عمده با توجه به خشونت موجود در افغانستان اینست که ایا پاکستان میخواهد هنوز هم پناه گاه ترویستان باشد و به حیث منبع تروریزم علیه افغانستان باقی بماند. 

 

سناتور لیفن میگوید تروریستان از پاکستان داخل افغانستان میشوند و مشکلی را که افغانستان از ناحیه امنیت خود دارد بخاطریست که گروه های ترویستان در پاکستان پناه گاه دارند و حمایت میشوند.

 

سناتور کیسی که آقای لیفین را همراهمی میکرد میگوید: ایالات متحده امریکا باید تعهدات نظامی و مالی خود به افغانستان را افزایش دهد تا این کشور به ثبات دست یافته و بتواند با تهدید تروریزم مبارزه کند.

 

اگرافغانستان به کمک غذائی ، اقتصادی ، نظامی یا هر کمک دیگری نیاز داشته باشد، امریکا باید بیش از آنچه که تا اکنون انجام داده است برایش فراهم نماید.


May 29th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی